Anledningen till att många är nyfikna på vad vi kan väntas uppleva inom iGaming under 2023 är tack vare den innovation som vi har sett genom åren inom nya casinon. Det gäller allt från teknik och utveckling till hur spelare interagerar med spelmaskiner och spel överlag.
Genom att delta i en mycket konkurrensutsatt miljö har alla spelsajter tillgång till samma betalningsalternativ, sport, videoslots, casinospel live och andra önskade funktioner.
Branschen har definitivt förändrats, och skapat en konkurrenskraftig arena där det inte räcker att sätta upp en sajt och låta kunder spela. Användarupplevelsen måste vara något helt annat.
Låt oss därför titta på vad vi kan förvänta oss under 2023 där vi bör se företag gå bortom innehåll och satsar på en framgångsrik användarupplevelse genom personalisering, socialt engagemang, originalinnehåll, förbättrad kundtjänst, spelifiering, crypto och mer.
Socialt
Den sociala revolutionen passerar inte iGaming-industrin, speciellt inte när du tänker på att mång runt 25-år up till 40 faktiskt spelar på dessa sajter.
Att dela sina tankar och sitt innehåll socialt är en rutin för många, där de kan dela vinster/bet, titta på casinostreamers, spela slots tillsammans och andra sätt som man kan umgås på idag på nätet. Vi kommer att se mer av denna trend 2023 när leverantörer och operatörer försöker assimilera den sociala revolutionen i spelupplevelsen.
En helt ny användarupplevelse
På en marknad som handlar mer och mer om produktifiering, där konkurrerande produkter ofta har ett liknande utseende och känsla, blir det plötsligt viktigt hur du kan förändra användarupplevelsen.
Som sådan kommer operatörer och leverantörer att se till att inkludera bättre spelaranpassning, där innehåll, kommunikation, bonusar och andra aspekter är anpassade till spelarens preferenser och beteende. Detta kommer att uppnås genom bättre datainsamlingsmetoder, vare sig de är uttryckliga eller implicita.
Originalinnehåll
På dagens marknadsplats delar spelsajter tillgång till samma sport, ligor, turneringar, videoslots, live casinospel och annat innehåll. Även om detta kommer att ge dem dragkraft, kommer det att kosta i form av lägre lojalitet och livstidsvärde hos kunden. Med detta i åtanke måste operatörerna hitta sätt att skilja sig från mängden.
Originalinnehåll på casinon är en växande trend, med de flesta topp-sajter som investerar pengarna för att producera 20+ egna spel på årsbasis. Dessa sajter producerar proprietära spel, men inte för att spara på intäkter, utan för att urskilja sig från andra på marknaden.
Kundservice
Tillsammans med innehåll kommer bra kundservice. Spelare inom onlinebetting har många sajter att välja mellan och deras tolerans för dålig service är ofta mycket låg. ‘Direkt kundservice’ är ett koncept som tränger igenom varje del av spelarens resa.
Från automatiserad, snabb registrering och KYC-process till automatiska snabba uttag, snabba satsningar och snabba insättningar måste varje beröringspunkt vara friktionsfri.
Dessutom är kundservice ansiktet utåt för spelsajter, och teamet som har direktkontakt med spelare måste använda möjligheten att snabbt lösa eventuella problem och behålla varumärkets image. Om det görs korrekt kan en spelare flytta från klagomålsläge till uppskattningsläge.
Mer Spelifiering
Även om termen är överutnyttjad är spelifiering (Gamification) fortfarande viktigt och kommer att fortsätta bli mainstream eftersom leverantörer och spelsajter letar efter nya sätt att attrahera och behålla sina spelare bättre.
Spelifiering handlar om behovet av att höja spelupplevelsen bortom innehållet. Genom att introducera metagames över befintligt innehåll kommer spelsajter att ha många fler sätt att behålla spelarintresset och belöna dem för sin tid i deras ekosystem.
Integrering av crypto
Crypto och spelindustrin kommer att växa när reglering blir tydligare i länder runt om i världen. Casinon som accepterar Bitcoin och andra digitala tokens som betalningsmetoder kommer att växa under 2023 eftersom de redan upptar en stor marknadsnisch inom iGaming-sektorn.
För spelarna är det attraktiva möjligheter att kunna satsa anonymt, betala lite eller inga avgifter och njuta av snabba transaktioner. Crypto-användare värdesätter anonymiteten de tillhandahåller och kommer sannolikt inte att återgå till traditionella kontantbetalningar.
För att tillgodose användarnas behov kommer många icke-kryptospelplattformar sannolikt att arbeta för att införliva kryptokurser i sina plattformar 2023.
Slutliga tankar
De här är bara några av de saker vi hoppas vi kan se inom iGaming under 2023. I en bransch med så mycket tekniska innovationer och marknadsföringsknep som alltid förändras och utvecklas tillsammans med spelsajter och deras spelares behov kan detta år bli riktigt bra.
Var redo för ett spännande år med många coola och innovativa iGaming-nyheter.